Oblékání podle ájurvédy

Ájurvéda je celostní systém, který postihuje celé spektrum problémů lidského života. Jednou z podstatných částí života je i oblékání. Dovolím si zde přednést několik úvah týkajících se oblékání, které vycházejí z ájurvédských principů a jsou aplikovány na evropské podmínky. Vychází zejména ze zásad pro jednotlivé regulátory a pokud se nad nimi zamyslíme, nemůžeme jim upřít logiku. Přesto mohou být někdy v rozporu s našimi zvyklostmi.                Předmětem této kapitoly není posuzování indického oblékání, ale hledání takového oblečení, které v souladu s naším konstitučním typem nám zajistí co nejlepší pohodu. To, že budeme muset dělat kompromisy, abychom vyhověli místním zvyklostem je zjevné.                Při oblékání se řídíme vedle konstituce, okamžité nerovnováhy, ročního a denního období, počasí také činností, kterou budeme vykonávat. Pokud budeme cestovat, oblékneme se jako Váta, pokud nás čeká nepříjemné jednání zvolíme oblečení pro Pittu.

Oblečení pro Vátu:

Váta je nejstudenější regulátor, proto Váta potřebuje oblečení dostatečně teplé. Vzhledem k tomu, že Váta má na starosti oblast od pupku dolů a okrajové části těla, budeme se oblékat zejména tam. Lidé s výraznou Vátou v konstituci nebo s její nerovnováhou potřebují mít teplo zejména na nohy a na spodní část břicha. Bez ohledu na módu je u nich potřeba držet tuto oblast v teple. Také periferní orgány jako ruce, hlava s ušima a bradou je dobré v chladnu udržovat v teple. Váty si musí hlídat zejména, aby neměli studené nohy. To Vátu výrazně vychyluje a může být příčinou mnoha zbytečných potíží. To Vátu výrazně vychyluje a může být příčinou mnoha zbytečných potíží. Pokud se tak už stane, je třeba nohy co nejrychleji zahřát vnějším teplem. Oblečení v takovém případě nestačí.                   Trup naopak není třeba příliš oblékat. Ten má na starosti Pitta a ta se zahřeje sama.                Váta by se měla dostatečně chránit proti větru a průvanu. V zimě by měli mít Váty více vrstev na nohách než na těle! To má málokterá Váta a přitom by jí to velmi pomohlo. Přehřátý trup ke studeným nohám je naopak ještě o problém navíc. Pro Váty je vhodné i teplo kolem beder. Doporučuji ledviňák nebo svetr kolem pasu. Vhodná je též čepice a rukavice.                Z barev jsou pro Vátu vhodná červená, žlutá, oranžová a zelená. Nevhodná je naopak barva modrá a fialová. 

Oblečení pro Pittu:

 Pitta jako jediný regulátor je horký. Pro Pittu je obvykle větší problém přehřátí než prochlazení. Nicméně znám mnoho lidí, kteří mají Pittu v kostituci a milují teplo. Vadí jim jen opravdové horko. PItta má na starosti střed těla mezi pupkem a srdcem. Tuto oblast bychom měli oblékat co nejméně. Zahřeje se totiž sama. Móda několika vrstev mikin a skoro holých noh je proto z pohledu ájurvédy zcela nesmyslná a lze ji označit jako činnost proti zdravému rozumu. To je podle ájurvédy jedna z příčin nemocí                Pitta se musí dostatečně chránit proti přehřátí. Oblékat se pouze tak, aby jí nebylo teplo, natož horko, a nebát se odložit část oděvů v teplé místnosti nebo, když se oteplí. Pitta se také zahřívá při činnosti proto při pohybu s tím musí počítat. Na místě je však teplá rezerva při ukončení pohybu. Pitta má menší setrvačnost a rychle vychládá.                Z barev je pro Pittu vhodná zejména modrá a fialová. S jistými výhradami je vhodná i barva zelená, případně tmavě oranžová a růžová. Nevhodná je barva žlutá a červená. 

Oblečení pro Kaphu:

 Kapha patří také ke studeným regulátorům, ale není tolik studená jako Váta. Má ale velkou setrvačnost. Když se zahřeje, chvíli vydrží v teple, když vymrzne, potřebuje opravdu hodně tepla, aby se zahřála. Nemusí proto řešit oblékání na krátkou chvíli, v teplých místnostech se nemusí vysvlékat, pokud zase půjde do chladna. Nesmí však vychladnou, pak už pomůžou pouze kamna.                Kapha má na starosti oblast od plic po hlavu. Musí si hlídat zejména zátylek, hlavu i dýchací orgány. V zimě by si proto měli hlídat zejména tuto oblast včetně ramen a obličeje.                Pro Kaphu jsou vhodné a nevhodné podobné barvy jako pro Vátu. Jen fialová barva je vhodná pro Kaphu a pro Vátu ne.

Oblečení podle podrobnější konstituce:

                Konstituce Pitta – Váta nebo Váta -Pitta je na oblékání nejsložitější. Na jedné straně ji ovládá studená Váta na druhé straně horká Pitta. Jsou to lidé s nejužším tepelným komfortem. Nesmí se přehřát ani nachladit. Potřebují se neustále oblíkat a vysvlékat. Vyžadují teplo na nohy, chlad na trup a hlavu a ruce potřebují na tepelnou regulaci. Chvíli s čepicí, chvíli bez ní a rukavice stejně tak.                Konstituce Pitta – Kapha a Kapha – Pitta je méně komplikovaná. Těmto lidem je obvykle přiměřeně, protože Pitta topí a Kapha udržuje. Tito lidé mají problémy s tloustnutím, ale s teplem obvykle ne.                Konstituce Váta – Kapha a Kapha – Váta je jednoznačně nejzimomřivější. Tito lidé se potřebují oblékat opravdu teple a musí si hlídat, aby nevychladli, protože pak už se těžko zahřejí. Obvykle však nemívají problém s přehříváním. Vzhledem k tomu, že v této kombinaci je Pitta vysílená, může se někdy projevit jako by byla zvýšená a se tito lidé mohou začít v nepravděpodobných situacích potit. 

Oblékání podle nálady:

                Při oblékání bereme v úvahu nejen počasí, ale i náladu. Podle ájurvédy bychom měli vyvažovat extrémy. Pokud máme špatnou náladu, oblečeme si veselé oblečení, pokud máme skvělou náladu, nevadí, když bude oblečení trochu fádní. V teplých dnech oblékáme studené barvy například modrou, v chladnu nosíme barvy zářivé. I takovýmto jednoduchým způsobem vytváříme v sobě i v okolí rovnováhu.                 Oblečení se nám může zdát jako drobnost, která nemůže mít vliv na naše zdraví. Opak je pravdou. Vzhledem k tomu, že jsme oblečeni po většinu dne, je vliv oblečení na nás mnohem větší, než si uvědomujeme. Je to také něco, co můžeme v dlouhodobém pohledu poměrně snadno ovlivnit.

Poznámka ke konstituci:

                 Pokud hovořím o konstituci, mám na mysli konstituci žitou. Ta se může od naší konstituce, která se ustaví při narození, poněkud lišit.Autor: Fakír

Literatura:

  1. Ojha,A.: Ajurvédské paprsky díl 1. Ájurvédské centrum Sántoš, Praha 1998
Scroll to Top